On-Premise czy Cloud.

Poznaj modele licencjonowania ERP.

Przy wyborze nowego systemu (ERP) jedną z ważniejszych decyzji będzie to, czy wybierzesz lokalny system ERP (On-Premise), czy w chmurze (Cloud). Oparte na chmurze systemy ERP są bardziej powszechne niż kiedykolwiek wcześniej. Niektórzy dostawcy wręcz całkowicie zrezygnowali z lokalnych rozwiązań ERP. Istnieje jednak kilka powodów, dla których małe i średnie firmy wciąż biorą pod uwagę tradycyjny model licencjonowania.

System SAP Business One jest dostępny zarówno w wersji On-Premise jak i Cloud. Która opcja będzie odpowiednia dla Twojej organizacji? Tylko ty możesz podjąć tą decyzję, ale poniższe podsumowanie różnic oraz zalet i wad każdego z rozwiązań, powinno to ułatwić.

On-Premise – co to znaczy?

ERP w wersji On-Premise to najkrócej mówiąc zakup oprogramowania na własność i instalacja na Twoim serwerze. Licencje kupujesz jednorazowo dla określonej liczby użytkowników i są one bezterminowe. Jeśli będziesz potrzebować kolejnych licencji, w każdej chwili możesz je dokupić.

To rozwiązanie wiąże się więc z wyższymi kosztami początkowymi – zakupu licencji i sprzętu. Jeśli nie posiadasz jeszcze własnej serwerowni, konieczne będzie też poniesienie inwestycji w odpowiednią adaptację pomieszczeń, (np. pomieszczenie powinno być klimatyzowane i zabezpieczone przed dostępem niepowołanych osób).

Również koszty utrzymania będą po Twojej stronie. W przypadku gdy oprogramowanie działa na Twoich serwerach będziesz odpowiedzialny za kwestie bezpieczeństwa i zabezpieczenie dostępu danych. Systemy  zasilania awaryjnego, tworzenia kopii zapasowych, zapasowe łącza internetowe, czy plan odzyskiwania danych po awarii – to tylko niektóre elementy, o które trzeba zadbać. Dlatego najczęściej te zadania koordynuje wewnętrzny zespół IT.

W przypadku pracy lokalnej koszty utrzymania i aktualizacji dotyczą też ERP, systemów operacyjnych i bazodanowych.  W ramach (opcjonalnej) opłaty maintenance, wyliczanej na podstawie wartości licencji, będziesz mieć dostęp do najnowszych wersji systemu. Jednak samo przeprowadzenie aktualizacji będzie po Twojej stronie. Możesz przeprowadzić ją samodzielnie lub zlecić.

Co przemawia na korzyść On-Premise? Oprogramowanie i infrastruktura pozostają Twoją własnością. Masz pełną kontrolę nad danymi i tym gdzie i w jaki sposób są przechowywane.
Lokalny system ERP jest też niezależny od działania Internetu, co zapewnia ciągłą łączność i dostęp do danych  w Twoim budynku nawet w przypadku awarii sieci.

Jeśli jednak Twoi pracownicy pracują zdalnie, nie unikniesz konieczności zapewnienia stałego dostępu do łącza internetowego.  

On-Premise będzie dobrym wyborem jeśli rozważasz pozyskanie dotacji na oprogramowanie lub finansowania inwestycji (sprawdź możliwości finansowania SAP).

Cloud – czym jest chmura?

Oprogramowanie w wersji Cloud (chmura) to usługa subskrypcji systemu – płacisz miesięczną opłatę za korzystanie z systemu i masz do niego dostęp z dowolnego miejsca z dostępem do Internetu.

Wybierając chmurę nie musisz inwestować w sprzęt. System jest zainstalowany na serwerach zewnętrznych, najczęściej zlokalizowanych w dedykowanych do tego celu Data Center.

Wybór oprogramowania w chmurze całkowicie zwalnia Cię z odpowiedzialności z dbania o infrastrukturę. Utrzymanie, konserwację i zapewnienie ciągłości pracy serwerów przejmuje dostawca chmury. Co więcej, możesz liczyć na zaawansowane rozwiązania, ponieważ renomowani dostawcy chmury stosują systemy zapewnienia wysokiej dostępności (tzw. HA – High Availability), które ze względu na koszty są często poza zasięgiem wielu firm.

Nie musisz się też obawiać o dane przechowywane w chmurze, ponieważ najczęściej dostawcy stosują surowe standardy zapewnienia bezpieczeństwa i dostępu do danych. Nie ponosisz tez dodatkowych kosztów aktualizacji, ponieważ są one zapewnione w ramach opłaty subskrypcyjnej.

To co musisz zapewnić, to stały dostęp do Internetu. Słaba łączność może utrudniać użytkownikom logowanie się i wykonywanie ich zadań.
Wadą rozwiązania w chmurze jest również to, że oprogramowanie  i serwery nie są Twoją własnością.

On Premise vs. Cloud

Każde z rozwiązań ma swoje plusy i minusy. Warto wziąć je pod uwagę wybierając odpowiedni model licencjonowania dla swojej firmy.

 ZaletyWady
On -Premise
  • oprogramowanie i infrastruktura IT są Twoja własnością
  • pełna kontrola nad danymi
  • uniezależnienie od działania Internetu
  • większe możliwości uzyskania dotacji lub finansowania inwestycji
  • wyższe koszty początkowe
  • konieczność utrzymania serwerów i zapewnienia stałej dostępności
  • utrzymanie własnego lub outsourcowanego zespołu IT
  • odpowiedzialność za bezpieczeństwo i aktualizacje
Cloud
  • dostęp 24/7/365 z dowolnego miejsca z dostępem do Internetu
  • brak konieczności inwestowania w sprzęt
  • systemy wysokiej dostępności (HA)
  • wysokie standardy bezpieczeństwa
  • skalowalność – możliwość zwiększania/zmniejszania zasobów, z których korzystasz
  • oprogramowanie nie jest Twoją własnością
  • konieczność zapewnienia stabilnego łącza internetowego

On-Premise czy Cloud – co wybrać?

Powyżej staraliśmy się przedstawić najważniejsze aspekty, które należy wziąć pod uwagę podejmując decyzję. Powinieneś pomyśleć m.in. o tym jakim budżetem dysponujesz, czy chcesz inwestować we własną infrastrukturę sprzętową, o którą zadba Twój zespół IT, czy wolisz płacić stałą opłatę i nie myśleć o konieczności zarządzania systemem i architekturą IT.

System SAP Business One jest dostępny zarówno w wersji On-Premise jak i Cloud. Pamiętaj, że niezależnie od tego którą z opcji wybierzesz, będzie to to samo oprogramowanie, różniące się tylko rodzajem dostępu.

Jeśli chcesz porównać szacunkowe koszty On-Premise i Cloud, skorzystaj z naszego cennika. Jeśli natomiast masz dodatkowe pytania, skontaktuj się z nami, chętnie na nie odpowiemy. 

Zainteresowany?

Znajdź nas na:

Przygotowujemy
kolejne wydarzenie