25 sierpnia 2020

Sprzedaż internetowa - dlaczego warto inwestować w automatyzację procesu e-sprzedaży

W związku z trwającą pandemią coraz popularniejsze stają się zakupy online. Nie zaskakuje więc wzrost zainteresowania firm platformami umożliwiającymi sprzedaż online dla sektora B2C i B2B. Sprzedaż internetowa staje się szansą dotarcia do nowych odbiorców, a czasem jedyną alternatywą dla zamkniętych placówek handlowych. Jednak sam sklep internetowy nie zagwarantuje wzrostu sprzedaży. Warto pomyśleć o integracji e-Commerce z ERPem i automatyzacji procesu obsługi e-zamówień, by nie okazało się, że dotknie nas “klęska urodzaju”, czyli ilość zleceń przerośnie możliwości ich realizacji.  

sprzedaż internetowa - e-sprzedaż

Obostrzenia w życiu gospodarczym i społecznym wynikające z pandemii związanej z COVID-19 spowodowały zwiększenie zainteresowania zakupami przez Internet. Jak wynika z raportu „E-Commerce w Polsce 2020” zrealizowanego przez GEMIUS Polska, we współpracy z Izbą Gospodarki Elektronicznej, zakupy online robi już 73% internautów. To wzrost aż o 11% w porównaniu z poprzednią falą badania.*  Nie dziwi więc fakt, że przedsiębiorcy coraz częściej myślą o rozszerzeniu kanałów sprzedaży o sprzedaż online i poszukują narzędzi do jej sprawnej obsługi.  

O wpływie epidemii koronawirusa na e-handel mówi też najnowszy raport e-Izby: „E-Commerce w czasie kryzysu 2020” (wykonany przez agencję badawczą Mobile Institute)**. Według zrealizowanych przez nich badań wynika, że COVID-19 rzucił rynkowi e–Commerce wiele wyzwań związanych m.in. z logistyką, dostawami i zapewnieniem dostępności produktów. „Obecna sytuacja pokazała, że zakupy online mogą być nie lada wsparciem dla konsumentów, o ile oczywiście e-Commerce też będzie na taki wzrost zainteresowania przygotowany – produkty w e-sklepach dostępne w dość szybkim czasie, a dostawy regularne” – mówi, Katarzyna Czuchaj-Łagód, dyrektor zarządzająca Mobile Institiute.** 

Sprzedaż internetowa w „wysokim sezonie” 

Nie tylko sam sklep internetowy, ale też zakres integracji z systemem logistyczno-magazynowym księgowym, jest niezwykle istotny dla sprawnej obsługi e-sprzedaży. W „wysokim sezonie” automatyzacja procesu sprzedaży internetowej ma kluczowe znaczenie w optymalizacji obsługi klienta, dotrzymywaniu terminów realizacji zamówień oraz sprawnym zarządzaniu magazynem. 

Przykładem firmy, która chcąc zwiększyć swoją przewagę konkurencyjną, rozszerzyła dotychczasowe kanały dystrybucji o e-Commerce i sprzedaż na portalu aukcyjnym Allegro, są Zakłady Chemiczne UNIA Spółdzielnia Pracy (producent renomowanej marki środków czystości i chemii gospodarczej – Tytan).  

“Sytuacja w jakiej wszyscy się znaleźliśmy spowodowała, że liczba zamówień wzrosła aż o 300% w ciągu miesiąca. Jednak dzięki mechanizmom automatyzacji sprzedaży internetowej, jesteśmy w stanie sprawnie je realizować. Bezobsługowe generowanie zleceń sprzedaży, dokumentów WZ i faktur znacznie przyspiesza obsługę zamówień. Pracujemy szybciej i wydajniej, a to korzystnie wpływa na jakość obsługi Klienta “
Przemysław Kędziora – Kierownik Działu Sprzedaży, Zakłady Chemiczne Unia Spółdzielnia Pracy

Automatyzacja procesów – integracja e-Commerce i ERP 

Zamówienia składane przez sklep internetowy Unii i portal aukcyjny Allegro automatycznie rejestrowane są w SAP Business One, a pracownik magazynu błyskawicznie otrzymuje informację o konieczności skompletowania dostawy. Po kompletacji samoczynnie generowane wysyłane  faktury sprzedaży w wersji elektronicznej. Dzięki integracji z platformami firm kurierskich automatycznie zamawiany jest kurier, drukowane list przewozowy i samoprzylepne etykiety, a wygenerowany link śledzenia przesyłki zapisywany jest systemie SAPKlient na bieżąco dostaje  e-mailowe powiadomienie o statusie, zmianach i czasie realizacji zlecenia. Dzięki bezobsługowej rejestracji dokumentów ilość pomyłek redukowana jest praktycznie do zera. 

“Ogromnym ułatwieniem dla nas jest integracja z aplikacjami kurierskimi. W SAP Business One możemy wygodnie zamówić kuriera i wygenerować etykiety na paczki. Automatyczne maile do klientów z linkami śledzenia i statusami zamówień znacznie ułatwiają nam pracę”
Przemysław Kędziora – Kierownik Działu Sprzedaży, Zakłady Chemiczne Unia Spółdzielnia Pracy

E-sprzedaż a wsparcie planowania produkcji  

Dzięki dedykowanym raportom i analizom portfela zamówień Unia ma natychmiastową informację o trendach i zapotrzebowaniu na poszczególne produkty. Dlatego może lepiej dostosowywać ofertę do potrzeb rynku i elastycznie planować produkcję. Zaawansowane raporty pozwalają firmie monitorować stany magazynowe i płynnie dostosowywać ilość zapasów do wzrastających potrzeb.  

Sprzedaż internetowa  korzyści z automatyzacji 

Sprzedaż internetowa umożliwia dotarcie do nowych odbiorców, ale samo uruchomienie sklepu internetowego jeszcze nie gwarantuje sukcesuJak pokazują badania, zrealizowane przez agencję badawczą Mobile Institute**, warto jednocześnie pomyśleć o usprawnieniu zaplecza logistycznego sprzedaży online i likwidacji „wąskich gardeł”. 

Ciągła optymalizacja obsługi e-sprzedaży jest konieczna, by Klient decydujący się na zakupy online nie zniechęcił się do firmy, np. zbyt długo oczekując na realizację zamówienia. Dlatego warto zautomatyzować proces e-sprzedaży, by móc sprawnie obsłużyć zamówienia internetowe, bez względu na ich skalę. 

Korzyści z automatyzacji sprzedaży online to przede wszystkim: 

  • Szybka realizacja zamówień 
  • Optymalizacja procesów logistycznych i magazynowych 
  • Skrócenie czasu przygotowania wysyłek 
  • Redukcja ilości pomyłek  
  • Zwiększenie efektywności pracy magazynu 
  • Sprawniejsza komunikacja z Klientem 

 

 

Zainteresowany?

Znajdź nas na: