- Strona główna
- Baza wiedzy
- Przemysł 5.0 – rewolucja we współpracy ludzi i maszyn
Przemysł 5.0 – rewolucja we współpracy ludzi i maszyn
Przemysł 4.0 zapoczątkował transformację cyfrową przedsiębiorstw upowszechniając inteligentne technologie, takie jak Sztuczna inteligencja (AI), Internet Rzeczy (IoT), Big Data, Uczenie Maszynowe (Machine Learning), czy Predictive Maintenance. W ramach Przemysłu 5.0 nacisk położony jest na rozszerzenie transformacji cyfrowej o uściślenie współpracy pomiędzy ludźmi, maszynami i systemami w ekosystemie cyfrowym. Przemysł 5.0 to rewolucja w kooperacji człowieka i inteligentnych maszyn, łącząca dokładność i szybkość automatyzacji przemysłowej z kreatywnością człowieka. W tej koncepcji człowiek i maszyna tworzą funkcjonalną całość.
Fabryka przyszłości - czym jest Przemysł 5.0?
Przemysł 5.0 to przemysł zorientowany na człowieka, stawiający go w centrum procesów. To technologia nakierowana na zapewnienie płynnej interakcji pomiędzy ludźmi i maszynami – napędzanymi sztuczną inteligencją. W fabryce przyszłości roboty mają działać z ludźmi jako urządzenia kooperujące w sposób bezpośredni i interaktywny.
„Koboty” - roboty współpracujące w Przemyśle 5.0
Robot kooperacyjny to robot, który pracuje u boku człowieka jako przewodnik lub asystent. W przeciwieństwie do robotów autonomicznych, które po zaprogramowaniu pracują niezależnie, roboty współpracujące są zaprojektowane tak, aby odpowiadały na polecenia i działania człowieka. Sektor motoryzacyjny od dawna korzysta z technologii kobotowych wykorzystując je w liniach montażowych. Roboty z wysoką i powtarzalną wydajnością wykonują automatycznie powtarzalne zadania, jak np. spawanie, montaż czy malowanie. Mogą wykrywać też wady niewidoczne dla ludzkiego oka. Pracownik natomiast nadzoruje cały proces.
Najnowocześniejsze technologie w rozwiązaniach SAP
O wykorzystaniu najnowocześniejszych technologii w rozwiązaniach SAP podczas tegorocznego SAP NOW mówił Piotr Ferszka, prezes SAP Polska. Przede wszystkim o tym, że Przemysł 5.0 to nie tylko kolejna rewolucja przemysłowa przedsiębiorstw, ale też odpowiedź na największe światowe wyzwania, związane ze zmianami klimatycznymi, demografią czy skróceniem czasem pracy.
Przemysł 3.0 i 4.0 oznaczały porozumiewanie się ludzi z komputerami i maszynami językiem komputerowym, maszynowym. Do tego potrzebna była wiedza z zakresu programowania. Co przynosi AI? Oprócz tego, że powstają kolejne algorytmy, powstaje także interfejs wymiany informacji i porozumiewania się z komputerem językiem ludzkim. Pokazał to ChatGPT. Według mnie jest to bardziej przełomowa zmiana niż jakiekolwiek zaawansowane algorytmy AI. Telefon czy prasa otworzyły masowy dostęp do informacji. Internet, e-mail czy komunikatory jeszcze bardziej usprawniły komunikację i dostęp do wiedzy. Komunikacja ze sztuczną inteligencją językiem ludzkim otwiera nam kolejne drzwi – podkreśla Piotr Ferszka, prezes SAP Polska (źródło: ISB Tech)
Obecnie do naszych narzędzi dodajemy możliwości porozumiewania się za pomocą ludzkiego języka, a na pytania, czy zadania, nasz asystent AI – Joule – przygotowuje analizy wraz z wnioskami z nich płynącymi – dodaje Piotr Ferszka, prezes SAP Polska (źródło: ISB Tech)
Integracja kobotów i ludzi, wprowadzenie Sztucznej Inteligencji bezpośrednio w rozwiązania zasilające strategiczne procesy, automatyzacja i usprawnienia procesów w ramach całej organizacji, to część kompleksowej strategii SAP, umożliwiającej kolejny etap cyfrowego rozwoju firm.
W SAP S4/HANA machine learning funkcjonuje już od dobrych kilku lat. Doskonale radzi sobie na przykład w obszarze finansów. Od kilku lat nasi klienci, którzy korzystają z modułów finansowych, mają między innymi możliwość akceptowania faktur w sposób automatyczny. Faktury, które przychodzą do firmy, są automatycznie porównywane z zamówieniami, następuje weryfikacja zgodności tych dokumentów ze sobą. Sprawdzana jest też umowa, która znajduje się w systemie. W rezultacie do osoby odpowiedzialnej za księgowanie trafia zweryfikowana informacja, gotowa do zatwierdzenia. Bez tych narzędzi człowiek musiałby ręcznie sprawdzić fakturę, zweryfikować dostawcę, umowę i zgodność ze stanem na magazynie lub wykonać wiele innych czynności kontrolnych. Aktualnie sprowadza się to do akceptacji wyników tego typu analiz. W tym kierunku idą uproszczenia kolejnych, firmowych procesów – zaznacza Piotr Ferszka, prezes SAP Polska (źródło: ISB Tech)
Chcesz dowiedzieć się więcej? Umów się na prezentację. Zadzwoń lub napisz.
Zainteresowany?
Newsletter
Chcesz być na bieżąco z naszą ofertą i świeżymi wiadomośćiami
dotyczącymi systemu SAP Business ONE?
Zapisz sie do naszego Newslettera