Perspektywy branży Utilities w kontekście transformacji cyfrowej
SAP Utilities Day PowerStorm to największa konferencja SAP dedykowana branży Utilities (energetyka, woda, gaz), skupiająca się wokół tematów Transformacji Cyfrowej i Inteligentnych Przedsiębiorstw. Firmy z branży Utilities zmieniają się w odpowiedzi na wyzwania rynkowe i rosnące oczekiwania Klientów związane m.in. z dbałością o środowisko.
Wyzwania te wymagają od przedsiębiorstw użyteczności publicznej opracowania inteligentnych rozwiązań w zakresie wytwarzania i magazynowania energii, gospodarki wodnej i gospodarki odpadami, przy jednoczesnym dążeniu do efektywności energetycznej. Dla firm z branży Utilities zdolność do identyfikowania wymagań klientów oraz integracji kompleksowych produktów i usług energetycznych będzie kluczowym wyróżnikiem, pozwalającym na zwiększenie konkurencyjności.
Branża Utilities jest kształtowana przez cztery główne trendy:
- Energia odnawialna – Globalny cel redukcji emisji dwutlenku węgla sprzyja rozwojowi odnawialnych źródeł energii, dekarbonizacji i powstawaniu stref bezwęglowych
- Prosumenci energii – Klienci stają się zarówno odbiorcami, jak i producentami energii, jednocześnie mogą decydować na co ją spożytkują. Świadomi prosumenci oczekują produktów i usług w konkurencyjnych cenach, które dokładnie odpowiadają ich potrzebom.
- Inteligentne Technologie – Rosnąca liczba inteligentnych liczników, czujników i wykorzystanie IoT w procesie dystrybucji i kontroli zużycia energii, stawia przed firmami Utilities nowe wyzwania: od konfiguracji i monitoringu urządzeń, przez ich kontrolę i serwis, po przewidywanie i zapobieganie awariom (predictive maintenance).
- Zmiany oczekiwań Klientów – Przedsiębiorstwa użyteczności publicznej muszą przedefiniować swoje mocne strony i zacząć dostarczać nowe wartości dla swoich odbiorców, by wzmocnić swoją konkurencyjność.
Aby realizować te strategiczne priorytety, firmy muszą zmienić sposób działania. Największe szanse maja firmy, które wykorzystują inteligentne technologie przetwarzania danych (AI, Machine Learning, RPA-Robotic Proccess Automation, VR i AR – Virtual i Augumented Reality, blockchain, omnichannel, chatboty itp.) oraz te, które dysponują umiejętnościami pozwalającymi w pełni je wykorzystać.